Do Not Go Gentle Into That Good Night, alternative endings

Do Not Go Gentle Into That Good Night, Dylan Thomas (Twenty-five Poems 1936)

And you, my father, there on that sad height,

Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Do not go gentle into that good night.

Rage, rage against the dying of the light.

dylan-thomas young

Gå ikkje mjukt inn i den gode natt, Tor Obrestad (Dylan Thomas 30 dikt, Cappelens Forlag 1996)

Og du, min far, nå er din sorgveg bratt,

må dine stolte tårer signa, svergja; høyr mi bønn.

Gå ikkje mjukt inn i den gode natt,

Ras, ras mot at lyset blir tatt.

dylan thomas bottle

 

Gå ikke from av fred, Harald Sverdrup (Dikt og andre tekster, Bokklubben 1972)

Og du, min far, som sitter der forlatt,

forbann, velsign meg, favn meg eller klor.

Gå ikke from av fred til ditt god natt.

Ras! Gå amok fordi ditt lys blir tatt.

 

dylan-thomas-stamp

Gå ikke forsiktig inn i den god natt (Google translate 2014)

Og du, min far, der på det trist høyde,

forbannelse, velsigne meg nå med voldsomme tårer, jeg ber.

Ikke gå forsiktig inn i det god natt.

Rage, raseri mot de døende av lyset.

 

Dylan Thomas leser Do Not Go Gentle… (og som han leser):

http://www.openculture.com/2012/08/dylan_thomas_recites_do_not_go_gentle_into_that_good_night_and_other_poems.html

Merket med ,

Tal, venn.

